Ving Tsun Kuen (詠春拳). Ziua 5. Siu Nim Tau (小念頭). Taolu „Micile gânduri”

În funcție de traducere, îl veți putea găsi și sub numele de „Mica idee” sau „Micile intenții”, toate aceste denumiri fiind perfect valide, dar să vedem ce anume este un taolu.

Un taolu este o formă imaginară de luptă, de fapt un fel de dicționar al tehnicilor de bază, ce ne învață fundația Wing Chun. Siu Nim Tau (小念頭) este prima formă (primul taolu) din sistemul Wing Chun și, probabil, ce mai important, deoarece conține peste 70% din tehnicile acestui stil.

Principala abilitate dezvoltată de Siu Nim Tau (小念頭) este controlul energiei interne și capacitatea de a dezvolta o forță foarte mare de la distanță mică. Cu Siu Nim Tau (小念頭) învățăm să colectăm energia internă în Daan Tin și să o eliberăm exploziv în momentul loviturii, însă pentru a ajunge la o asemenea măiestrie avem nevoie de o practică zilnică îndelungată.

Se spune că acest taolu separă adevărații practicanți de Wing Chun de amatori, indiferent de stilul de Wing Chun practicat. Nu este spectaculos, necesită concentrare și mișcări de rutină, cultivând în același timp răbdarea. Se practică nici prea repede, nici prea lent, cu multă atenție la detalii, cu mintea ancorată în tehnică, iar după mai mult timp, abilitatea de a utiliza energia internă și eficiența în luptă vor veni de la sine. Cele mai importante lucruri sunt perseverența, determinarea și tehnica – Siu Nim Tau (小念頭) se execută EXACT așa cum este predat, fără niciun fel de intervenție sau de modificări personale, altfel nu-și va atinge scopul. Singurul lucru pe care-l putem face este să corectăm greșelile de execuție și să încercăm să respectăm întocmai indicațiile maestrului.

Siu Nim Tau (小念頭) antrenează întregul corp, fizic psihic și spiritual. Poziția este statică (Yi Ji Kim Yeung Ma – 二字箝羊馬), șoldurile fiind în permanență împinse înainte, pentru a permite circularea și acumularea energiei interne iar degetele de la picioare parcă ar „prinde pământul”, ancorându-se de sol. Umerii rămân pe aceeași linie, paralelă cu solul, având grijă să nu se țină un umăr mai ridicat și altul mai coborât. Mâna care nu lucrează se ține sus, cu pumnul situat sub mușchiul pectoral și ușor în față, fără să atingă corpul, antrenându-se astfel și musculatura brațelor.

Rezultatele practicării Siu Nim Tau (小念頭) nu apar repede, prin urmare vom avea nevoie de foarte multă răbdare și perseverență. În prima parte se va învăța alternanța dintre forța explozivă a loviturii și relaxare, dar și protejarea liniei centrale și a liniei de atac.

Execuția primei părți a taolu-ului

  1. Drepți cu mâinile pe lângă corp și tălpile lipite, se ridică ambele brațe în sus până la nivelul umerilor, palmele orientate în sus, muchiile palmelor aproape atingându-se, degetele orientate înainte. Se strâng apoi pumnii, se îndoaie genunchii și se împinge bazinul în față în timp ce se retrag pumnii în dreptul pieptului. Pumnii sunt situați în fața pieptului și nu ating corpul, coatele sunt trase în interior, astfel încât nu se văd dacă cineva privește din față (sunt ascunse în spatele pumnilor) și se intră în poziția Yi Ji Kim Yeung Ma – 二字箝羊馬.
  2. Se deschid pumnii și duc mâinile oblic în jos, încrucișându-se încheieturile în planul liniei de centru, în fața ombilicului, mâna stângă peste mâna dreaptă. Palmele sunt orientate în jos, degetele sunt întinse, fără însă a se forța, între coate și corp fiind o distanță de circa un pumn. Acesta este primul punct de control al liniei de centru.
  3. Menținând coatele în jos și încheieturile palmelor lipite, se ridică palmele până la nivelul umerilor prin împingerea coatelor în sus, rotindu-se, palmele fiind orientate în sus, cu mâna dreaptă în fața mâinii stângi, întreaga mișcare realizându-se pe linia centrală. În poziția finală palmele privesc spre față, ușor oblic în sus, iar unghiul format de brațe cu antebrațele este de circa 130 de grade. Acesta este al doilea punct de control al linie de centru, iar linia imaginară care unește cele două puncte trebuie să fie verticală și situată pe linia de centru.
  4. Se strâng pumnii și se retrag la nivelul pieptului, în poziția inițială, ușor în față și fără a atinge corpul.

Această parte are rolul de a controla linia de centru. Tradițional, taolu-ul se executa în fața bastonului lung înfipt în pământ, pentru a se exersa loviturile precise pe linia de centru, iar mișcarea urmărea alinierea, fixarea liniei de centru înaintea exersării, neavând nicio aplicabilitate reală în luptă. Practic, linia verticală ce unea cele două puncte de control era exact bastonul lung.

  1. Se aduce pumnul stâng în fața pieptului, în planul liniei de centru, cu încheietura în dreptul sternului, aproape atingându-l. Pumnul este vertical și lovește în linie dreaptă, pe linia de atac, în planul liniei de centru, brațul fiind complet destins – Yut Ji Chung Kuen (日字衝 拳). Umerii se află pe aceeași linie, nu se deplasează în față iar lovitura se dă la început fără forță, pentru a învăța mișcarea, apoi se adaugă forță și viteză.
  2. Se deschide palma și se orientează cu fața în sus, coborând ușor cotul în plan vertical și spre interior, antebrațul fiind paralel cu solul – Taan Sau (攤手). Mișcările de coborâre a cotului și de desfacere a palmei se fac simultan și rapid, imediat după lovitură, având rolul de a bloca un eventual atac
  3. Păstrând cotul în interior, orientat în jos și brațul nemișcat, cu degetele întinse și degetul mare în interior, în prelungirea arătătorului, se îndoaie palma vertical din încheietură, cât mai mult posibil, ideal la un unghi de 90 de grade cu antebrațul, cu partea interioară a palmei privind spre față iar degetele sunt orientate vertical în sus.
  4. Păstrând încheietura pumnului nemișcată, se rotește lent palma spre interior, degetele orientate spre dreapta, apoi se continuă rotirea până când degetele se orientează vertical în jos. Mișcarea de rotire continuă, degetele orientându-se oblic spre stânga, apoi revenind la poziția inițială, cu degetele orientate vertical în sus, doar că palma privește înainte. În acest moment se strânge pumnul orientat orizontal cu degetele în jos și se retrage la nivelul pieptului, în poziția inițială, rotindu-se, astfel încât degetele să fie orientate în sus – Hyun Sau (圈手).
    1. Opțional, strângerea pumnului se poate face și atunci când degetele sunt orientate în jos, această variantă contribuind la întărirea antebrațului și a pumnului

Ultimii pași nu reprezintă o tehnică de luptă, ci doar un exercițiu de flexibilitate și încălzire, care pregătește următoarele mișcări. Toți pașii de la 1 la 4 se vor repeta identic, folosind brațul drept. Postura este relaxată, iar după însușirea corectă a mișcărilor se vor alterna fazele de relaxare ale pașilor 3 și 4 cu cele de eliberare a energiei din pașii 1 și 2.

  1. Se deschide pumnul stâng, și se duc degetele pe lângă corp, pe linia centrală, palma fiind orientată cu fața în sus. Cotul nu se duce în lateral, ci se păstrează orientat în jos iar mișcarea se execută împingând cotul spre înainte. După ce vârfurile degetelor ajung pe linia de centru, ele se orientează înspre înainte, urmând să ajungă pe linia de centru încheietura pumnului și cotul, brațul fiind întins în față, cu degetele orientate înainte și palma în sus, antebrațul paralel cu solul, unghiul dintre antebraț și braț fiind de circa 140-150 de grade – Taan Sau (攤手).
  2. Se rotește apoi încheietura pumnului după procedura studiată – Hyun Sau (圈手) – iar la final pumnul nu se mai strânge, palma ajunge în poziție verticală pe linia centrală, cu degetele orientate în sus, muchia palmei orientată în față și interiorul spre dreapta – Wu Sau (護手). Cotul va rămâne fix, tras în interior și orientat în jos pe toată durata acestei mișcări.
  3. Se trage cotul înapoi, deplasând palma verticală pe linia centrală și de-a lungul liniei de atac înspre piept. Degetul mare al palmei nu atinge pieptul, ci se oprește la o distanță de circa 6 cheun de acesta (cam un pumn). Cotul este orientat în jos și se retrage pe lângă corp, încheietura pumnului descriind o mișcare rectilinie, nu în arc de cerc.
  4. Fără se mișca încheietura pumnului sau cotul, se lasă palma să „cadă” cu degetele orientate oblic spre șodul drept, apoi se „adună” , unindu-se vârfurile celor cinci degete și se orientează spre stern – Fook Sau (伏手). Se împinge apoi cotul înainte păstrând mâna pe linia de centru și deplasând-o de-a lungul linie de atac până când cotul este aproape întins. Se desface și rotește apoi palma – Hyun Sau (圈手) – până când ajunge verticală – Wu Sau (護手) – apoi se reia de trei ori. Toate aceste mișcări se execută lent.
    1. Ca variantă, după ce s-a finalizat împingerea înainte – Fook Sau (伏手) – palma se rotește și se orientează cu fața în sus și degetele în față – Taan Sau (攤手) – înainte de procedura de rotire – Hyun Sau (圈手).
  5. După a treia repetare, cu palma verticală la o distanță de un pumn în fața pieptului – Wu Sau (護手) – se împinge cotul înspre dreapta și se oprește palma în dreptul umărului drept, cu degetele orientate în sus și interiorul spre dreapta – Paak Sau (拍手) -, blocajul efectuându-se cu palma, nu cu degetele iar palma nu depășește nivelul umărului drept.
  6. Se retrage cotul înspre stânga, readucând palma pe linia de centru și pe linia de atac, cu interiorul palmei orientat oblic în dreapta și în ușor în jos și degetele indicând spre potențialul dușman. Astfel se poate recâștiga linia de atac iar ultimele două mișcări se fac cu viteză moderată.
  7. Se împinge rapid cotul înainte, cu palma orientată în față și degetele în sus, de-a lungul liniei de atac, lovind falca inamicului imaginar. Se răsucește apoi palma cu interiorul în sus, degetele înainte și cotul în interior – Taan Sau (攤手) – rotindu-se apoi la dreapta, în jos, spre stânga și vertical cu palma înainte – Hyun Sau (圈手) – la final strângându-se pumnul și retrăgându-se, pe linia de centru, spre piept.

Similar, toți pașii de la 9 la 15 se vor realiza folosind și brațul drept.

  1. Se aduce piciorul stâng lângă cel drept, ieșind din poziție, pumnii de desfac și apasă cu palmele în jos, prin fața abdomenului, degetele fiind orientate înainte, la finalul mișcării palmele revenind pe lângă corp în poziția inițială și încheind prima parte a taolu-ului.

Puncte de atenție în executarea taolu-ului

  • Hyun Sau (圈手) – dezvoltă flexibilitatea încheieturii, astfel încât dacă adversarul ar prinde de palmă și ar încerca să o forțeze înspre interior, prin rotire se scapă de priză și se redobândește controlul.
  • La Taan Sau (攤手) între cot și trunchi e o distanță de circa un pumn cu degetul mare întins, însă este foarte important unghiul pe care-l face antebrațul cu brațul, antebrațul fiind paralel cu solul. La acest unghi blocajul este cel mai solid, de aceea, în cazul în care se blochează o lovitură mai sus, nu se modifică acel unghi, ci se ridică mâna din umăr și nu din cot.
  • Motorul oricărei mișcări este cotul, rolul taolu-ului fiind acela de a învăța să generăm putere din cot. Din acest motiv, la executarea tehnicilor nu ne concentrăm prea mult pe încheietura pumnului, ci pe mișcarea rectilinie a cotului.
  • Blocajul lateral nu este chiar un Paak Sau (拍手), mai curând ne învață controlul asupra limitelor fizice ale propriului corp și se execută strict prin deplasarea în lateral a cotului.

Probleme la executarea taolu-ului

  • Ducerea cotului în lateral – întotdeauna cotul este orientat în jos, nu se ridică
  • După blocajul lateral, atacul direct – în acest caz brațul va tinde să se miște în arc de cerc, însă mișcările trebuie executate în linie dreaptă, nu în arc de cerc. După blocajul lateral se va reveni pe linia centrală, apoi se va declanșa atacul la piept.
  • Mâna inactivă nu este ținută la nivelul pieptului – rolul acestei poziții este de a pune tensiune în mână, conștientizând prezența ei în timp ce atenția este concentrată pe mâna de lucru. Dacă este prea relaxată, mâna inactivă poate fi cu ușurință „uitată”. În plus, se fortifică musculatura brațelor și a trunchiului.
  • Clipirea sau agitația în timpul executării – vom fi perfect concentrați pe tehnică, pe detaliile execuției, fără a clipi, fără a ne uita în jur. Concentrarea este un element foarte important în execuția tehnicii, mișcarea fiind condusă în primul rând de gând, de intenție, deoarece energia urmează intenția;
  • Bazinul ținut înapoi – taolu-ul este unul intern, principalul său rol fiind acela de a acumula energie în Daan Tin și de a o folosi exploziv. Dacă bazinul nu este împins înainte, fluxul este blocat și scopul formei nu va fi niciodată atins;
  • Încordarea mușchilor – taolu-ul nu se execută în forță, cu mușchii încordați, în postură de luptă, ci relaxat, atât fizic, cât și mental, fără tensiune, toată forța venind din poziție, fiind generată de cot. Scopul este acela de a dezvolta energia internă, nu forța musculară;

Bibliografie suplimentară

Antrenamentul Siu Nim Tau

Desigur, antrenamentul este cumulativ. Pe lângă antrenamentul din zilele anterioare, prima parte o repet zilnic cam de 10 ori, lent, fără grabă, cu mare atenție la detalii. Cu partener, din Yi Ji Kim Yeung Ma (二字箝羊馬) – Jong Sau (樁手),  partenerul prinde Man Sau (問手), o răsucește spre interior și forțează încheietura – se execută Hyun Sau (圈手). Fac circa 5 serii de câte 10 repetări pe fiecare mână. Folosind aceleași serii și aceleași repetări, mai fac încă două exerciții cu partener. Primul, din Yi Ji Kim Yeung Ma (二字箝羊馬), partenerul lovește Yut Ji Chung Kuen (日字衝 拳) și se face Paak Sau (拍手), revenire linia de centru, apoi lovitură la față cu controlul brațelor. Al doilea, tot din Yi Ji Kim Yeung Ma (二字箝羊馬), partenerul lovește Yut Ji Chung Kuen (日字衝 拳). Răspund cu Paak Sau (拍手), apoi partenerul lovește cu celălalt pumn. Fac blocaj prin revenire cu palma pe linia de centru și lovitură la față cu controlul brațelor.

Toate acestea sunt aplicații la taolu, însă cele expuse aici au doar rol de informare și nu înlocuiesc sfaturile unui instructor calificat. Pentru detalii, sfaturi complete și executări demonstrative, vă recomand să urmăriți materialele video și să studiați bibliografia recomandată de maestrul Wayne Belonoha.

Acum ne vom înarma cu răbdare, deoarece acest antrenament va fi efectuat întocmai în următoarele 10-14 zile, astfel încât mișcările să devină naturale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *